زياد کهير مي‌زنيد؟ از اين 16 توصيه غافل نشويد

آجيل و شکلات‌هايي که براي پذيرايي از مهمانان عيد تدارک ديده‌ايد، چشمک مي‌زند؛ ناگهان چشم باز مي‌کنيد و مي‌بينيد حسابي از خجالت آجيل‌ها و شيريني‌ها درآمده‌ايد ولي اندکي بعد سر و کله جوش‌هاي خارش‌داري با رنگ صورتي مايل به قرمز روي پوست شما پيدا مي‌شود. در اين لحظات است که تازه يادتان مي‌آيد کمي زياده‌روي کرده‌ايد و دچار کهيرهايي شده‌ايد که هر از گاهي حال شما را مي‌پرسند. کهير بيماري کوتاه‌مدتي است که با سرخي پوست و خارش بسيار در تمام بدن همراه است. اين عارضه پوستي به صورت دانه‌هاي کوچک صورتي‌رنگ يا به شکل برجستگي‌هاي وسيع‌تر و گاهي به صورت تاول ديده مي‌شود و با خارش شديد همراه است…

فراد مختلف به دلايل گوناگون دچار کهير مي‌شوند ولي آنچه در تمام موارد مشترک است رها شدن ناگهاني «هيستامين» در بدن است. مصرف برخي داروها، گزش حشرات، تماس با حيوانات خانگي به ويژه گربه‌ها، خوردن تخم‌مرغ، آجيل، رنگ‌هاي افزودني به موادغذايي و نگه‌دارنده‌ها مي‌توانند شما را دچار کهير کنند. کساني که سابقه داشتن اين عاضه پوستي را دارند، اگر در شرايط پراسترس قرار گيرند، شدت ناراحتي‌شان افزايش خواهد يافت. اگر شما نيز گاهي دچار کهير مي‌شويد، توجه به اين 16 نکته به شما کمک مي‌کند که شانس ابتلا به اين عارضه پوستي را کاهش دهيد:

1علت را پيدا کنيد: اگر شما گاهي دچار کهير مي‌شويد، تلاش کنيد، علت بروز آن را در مورد خودتان پيدا کنيد و از اين پس از تماس با آن عامل ويژه دوري کنيد.

2 گاهي درمان نياز نيست: در بيشتر اوقات کهير خود به خود فروکش مي‌کند و نياز به درمان دارويي نيست ولي اگر بيش از 48 ساعت طول بکشد، آن را جدي تلقي کنيد.

3 لباس مناسب بپوشيد: تلاش کنيد لباس تنگ به تن نکنيد. به جنس الياف پارچه‌اي که لباستان از آن تهيه شده است دقت کنيد. پارچه‌هاي نايلوني بيشترين تحريک پوست و پارچه‌هاي نخي کمترين اثر تحريکي را روي پوست دارند.

4 دوش بگيريد: حمام آب داغ مي‌تواند شما را دچار حمله‌هاي کهير کند بنابراين با آب ولرم دوش بگيريد.

5 جدي بگيريد: اصولا کهير را جدي بگيريد چون علاوه بر درگيري پوستي با درگيري سيستم تنفسي ممکن است حيات شما با مخاطره روبه‌رو شود.

6 استرس را فراموش کنيد: پرهيز از گرما يا سرماي زياد، استرس و تنش‌هاي روحي‌رواني، خودداري از مصرف داروها بدون نظر پزشک، مي‌تواند شانس ابتلاي شما به کهير را کاهش دهد.

7 کمپرس آب سرد بگذاريد: اگر مناطقي که کهير زده به شدت دچار خارش شده است، مي‌توانيد از کمپرس آب سرد براي تخفيف خارش استفاده کنيد.

8 کمتر فعاليت کنيد: هنگامي که کهيرهاي روي پوست‌تان بهبود يافت تا چند روز زياد فعاليت نکنيد. فعاليت زياد موجب افزايش درجه حرارت پوست‌تان و عرق کردن آن مي‌شود که مي‌تواند دوباره پوست را تحريک کند.

9 قهوه و نسکافه نخوريد: بعضي‌ها پس از مصرف قهوه و نسکافه دچار حملات کهير مي‌شوند بنابراين اگر شما هم دچار چنين مشکلي هستيد چاي، شير و آب معدني را جايگزين اين نوشيدني‌هاي روزانه کنيد.

10 فهرست غذاهايتان را چک کنيد: فهرستي از غذاها و نوشيدني‌هايي که در طول روز مصرف مي‌کنيد، تهيه کنيد تا بتوانيد راحت‌تر خوراکي‌هاي کهيرزا را شناسايي کنيد.

11به اورژانس سر بزنيد: کهير گاهي حالت اورژانس پيدا مي‌کند و آن هنگامي است که لب‌هايتان متورم شده، دچار تنگي نفس و خس‌خس سينه شويد و احساس گرفتگي در گلويتان نماييد. در اين شرايط بايد هر چه سريع‌تر به پزشک و يا مراکز درماني مراجعه کنيد.

12 به نوزادان شير گاو ندهيد: گاهي نوزادان زير 6 ماه نيز دچار کهير مي‌شوند که اين نشان مي‌دهد آنها به شير گاوي که به عنوان منبع غذايي استفاده مي‌کنند، حساسيت دارند.

13از داروهاي ضدحساسيت استفاده کنيد: موثرترين راه درماني کهير، دوري از مواد حساسيت‌زا، آنتي‌هيستامين‌ها، تزريق اپي‌نفرين در هنگام تورم مجاري تنفسي و مصرف کورتون در موارد شديد است.

14 پوست‌تان را نخارانيد: اگر پوست شما در اثر کهير به خارش افتاده است آن را نخارانيد. چون امکان زخم شدن و عفونت پوست شما وجود دارد.

15خوراکي‌هاي کهيرزا نخوريد: موادي از قبيل آجيل، شکلات، ماهي، گوجه فرنگي، تخم‌مرغ، توت فرنگي، شير و افزودني‌هاي غذايي و ميوه‌هاي تازه به‌ويژه مرکبات و داروهايي از قبيل پادزيست‌ها (آنتي‌بيوتيک‌ها) مانند پني‌سيلين، مسکن‌ها مثل آسپيرين، کدئين، ايندومتاسين، خواب‌آورها، ويتامين‌ها، ملين‌ها و تقريباً هر نوع دارويي مي‌تواند ايجاد کهير کند. مصرف مداوم آسپيرين مي‌تواند ايجاد کهير مزمن بکند. حلزون، ماهي، آجيل، تخم مرغ و شير از شايع‌ترين حساسيت‌زاها هستند که خوردن آنها مي‌تواند باعث پديد آمدن کهير بشود.

16 از کهير نترسيد: در بيشتر بيماران، کهير بي‌ضرر بوده و هيچ علامت پايداري بر جاي نمي‌گذارد. کهير حاد مي‌تواند کمتر از يک تا ? هفته به طول بينجامد، در حالي که کهير مزمن بيش از شش هفته طول مي‌کشد و گاهي نيز ماه‌ها و سال‌ها ادامه مي‌يابد.

منبع:msnbc
به نقل از هفته نامه سلامت

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: